Понеділок, 11.12.2017, 23:44
Вітаю Вас Гість | RSS

     П Л О С К І В С Ь К Е   Н В О

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Файли

Головна » Файли » Методичні матеріали

Філософія для дітей та дорослих за літературними творами В. О. Сухомлинського
17.01.2017, 01:14

Що повинен знати педагог, обираючи професію вихователя?

Відповідь на це запитання ви отримаєте, коли прочитаєте оповідання "Лілія і Черепаха", а ми переконані: обирати професію вихователя має людина, яка щиро любить дітей, яка готова віддавати дітям тепло своєї душі, свого серця, свою любов. Перед тим як вступати до ВНЗ, потрібно добре зважити, чи зможеш ти бути другом для дитини, чи зможеш полюбити усіх без винятку дітей, віддати їм себе, бо випадкова людина в педагогіці - це нещасна людина, поряд з якою нещасними будуть і діти. Вихователь має обирати професію педагога за покликанням. Любов до дітей - основний критерій. 

Лілія і Черепаха.

Ранесенько причалапала Черепаха на берег ставка напитися води. Напилась та й жде сонечка, щоб погрітися в його промінні. Зійшло сонечко. Аж тут Черепаха бачить, із води підводиться чарівна квітка. Підвелась, розправила білі пелюстки на воді. Упізнала Черепаха квітку. Це Лілія. Уночі вона ховається на дно, удень гріє свої пелюстки на сонці. Сидить Черепаха, милується білою квіткою. - Скажи, Ліліє, чого ти на ніч ховаєшся вглиб? - питає Черепаха. - Бо в мене ніжні, м’які, тонкі пелюстки, - відповідає Лілія. - Я ховаюсь, щоб їх не пошкодили нічні птахи. Якби в мене був такий панцир, як у тебе, я не ховалася б. - Так, - зітхнула Черепаха, - ніхто не знає, чого в мене панцир, як камінь. - А чого ж? - питає Лілія, і пелюстки її аж підвелися з цікавості над водою. - Бо в мене серце ще ніжніше і м’якше, ніж твої пелюстки. Якби воно було відкритим, ніяка глибина його не врятувала б.
Запитання, які може отримати дитина за змістом твору: 1. Є рослини лісів, луків і водойм, серед них - лілія, про її спосіб життя і йде мова у творі; лілія захищає свої пелюстки, ховаючись вночі у воду; будова рослини - квітка, пелюстки, стебло. 2. Є тварини лісів, а є і водойм, представником тварин водойми є черепаха; панцир захищає черепаху від ворогів ( черепахи є сухопутні, морські і ті, що живуть в озері ).

3. Частини доби - ранок, ніч. 4. Сонце - планета чи зірка? 5. Оповідання виховує у дітей почуття любові, турботливого ставлення до всього живого, що оточує нас.
Філософія для дітей:  у природі все продумано, передбачено, взаємопов’язано; √ у природі є різні види рослин з різними способами існування: є рослини луків, лісів, водойм. Кожен з них має свою характерну будову стебла, квітки і свій спосіб пристосування до життя. Кожен з цих видів має право на існування - і лілія, якій властиво ховати свою квітку на ніч під воду, і черепаха, в якої є міцний панцир - це її захист, він її захищає від ворогів; у їжака - голки; квітка "нічна красуня" розкриває свої квіти лише ввечері, а соняшник повертає свою голову за сонцем. Тобто кожна рослина і тварина має свій спосіб пристосування до життя; √ і люди, і рослини, і тварини здатні відчувати біль, радість. 
Філософія для дорослих:  у дошкільний заклад приходять різні діти, серед них є діти -"лілії" і діти -"черепахи". Дітей -"лілій" можна одразу визначити за такими ознаками: ці діти в період адаптації, звикання до дитячого садка, плачуть, кричать, і їм найбільше приділяє уваги вихователь, заспокоюючи їх, весь час знаходиться поруч з ними, а діти -"черепахи" не кричать, вони тихенько сидять на стільчику, чи десь у куточку і чекають, поки за ними прийде мама. Вони лише запитують у вихователя, коли вона прийде. Таким дітям вихователь приділяє менше уваги, адже вони не плачуть і не потребують явно уваги вихователя, навіть якщо страждають, навіть коли страшно та боязно у них на душі через перебування не в домашніх умовах, коли поруч не мама, а чужа тітонька, та ще й так мало знайомих дітей! Досвідчений педагог має розпізнавати, відчувати таких дітей -"черепах" і не залишати їх поза увагою, а навпаки, оточити ласкою, турботою, любов’ю і теплотою свого серця; педагог повинен мати хороші психолого-педагогічні знання про вікові індивідуально-типологічні особливості дітей дошкільного віку, кожен має розуміти дитину, її душевний стан, знати, як допомогти їй у період адаптації. Всі діти, як і дорослі, різні і по-різному сприймають зміну оточення. Цього навчають студентів у педагогічних ВНЗ, звертають велику увагу під час підготовки кадрів, але навчити відчувати стан дитини дуже важко, коли у вихователя немає внутрішнього чуття, інтуїції, розуміння дитини, вміння відчути її переживання і прагнення прийти на допомогу. Ось у чому полягає філософія для дорослих та дітей за твором В. Сухомлинського "Лілія і Черепаха".

Що таке "вперед"?

Кожен вихователь повинен постійно працювати над собою, удосконалювати свою педагогічну майстерність, бути обізнаним з новинками науково-методичної літератури. Рухатись уперед - це основна вимога до людини, яка обрала професію педагога. Що таке "вперед"? На це філософське запитання дають відповіді такі твори: "Камінь і струмок", "Як грибові захотілося побачити сонце", "Дуб і лоза".
Камінь і струмок.

Край дороги лежав великий сірий Камінь. Аж почорнів від старості. Весною поблизу каменя, граючись, біг веселий, співучий Струмок. Він співав: Я з краплинки народився, Став співучий і веселий. Скільки я всього побачу По дорозі до ріки! Камінь почув веселу пісеньку і питає: - Чому тобі так весело? Ти ж слабенький, кволий. От я, камінь, сильний, могутній, ніхто мене з місця не зрушить. Засміявся Струмок:

- А ось побачимо. Повернувся до каменя, весело заграв, заспівав ще голосніше. Розмив ґрунт під Каменем. Похитнувся Камінь, позеленів від злості. - Ти хочеш мене з місця зрушити? Струмок співав, співав усе дзвінкіше. Рив землю під Каменем, поки й Камінь звалився у яр. А струмок побіг до річки. Камінь лежить уже тисячу років і думає: "Чого струмки прагнуть завжди вперед? Що це таке - вперед?"


Знання, які може отримати дитина за змістом твору: 1. Ознайомитись з об’єктами живої природи ( камінь, струмок ). 2. Поповнити активний словник словами: струмок - слабенький, кволий, а камінь - сильний, могутній. 3. Отримати знання про те, що вода має життєдайну силу і руйнівну. 4. Виховувати у дітей бажання завжди рухатись уперед, незважаючи на перешкоди. 

Філософія для дітей: У природі є об’єкти живої і неживої природи: камінь, пісок, земля, глина. Річки, озера, моря починаються зі струмків. 

Філософія для дорослих: Педагоги-вихователі - це струмочки. Початок їхньої діяльності сповнений надій, мрій, і ми їх порівнюємо з "безтурботними струмочками". Пройде час, "вихователі-струмочки" отримають досвід роботи і перетворяться на "повноводні річки" і "напуватимуть своїми водами" інших людей, дітей, віддаватимуть їм свої знання, любов, але на їх шляху буде, можливо, багато перешкод - "каменів". Успіху ж досягне той, хто мав перед собою чітко поставлену мету і йшов до неї, долаючи всі перешкоди, той, хто спрямував свої сили ("води") у правильне "русло". Запитання, яким закінчується твір "Чого струмки прагнуть завжди вперед? Що таке - "вперед?", є надзвичайно філософським і відповідь на це запитання кожен з читачів може дати свою.

На нашу думку, "вперед" означає: ∙ не бути байдужим; ∙ не стояти на місці; ∙ мати бажання змінити світ, зробити свій внесок у розвиток чогось; ∙ ставити мету і працювати на її здійснення; ∙ залишити свій слід на Землі. І все це - завдання для молоді, для "струмків", адже майбутнє нашої країни - це діти!


Пізнання світу дітьми.

Ця філософська думка стосується насамперед особистості вихователя, адже дуже важливо, хто стоїть поруч з дитиною, хто відкриває для неї цей світ, чи розуміє вихователь, які спогади залишить дитина про нього на все своє життя.

Які ви щасливі!

Сьогодні до школи вперше прийшли малюки. Завтра їм починати навчання, а сьогодні їх привели матері познайомити з учителем. Матері пішли додому. Діти залишилися з учителем на зеленій галявині, під високою липою. Старий учитель Іван Пилипович сьогодні зустрічає десяте покоління своїх вихованців. Доведе оцих малюків до четвертого класу, і сповниться сорок років його роботи в школі. Ласкаві, привітні очі дивляться в чорні, сині, сірі, блакитні оченята своїх вихованців. Малі усміхаються. - Діти, ви не бачили, як задовго до світанку сходить ранкова зоря? - питає Іван Пилипович, і його лагідна усмішка викликає в малечі таку ж теплу усмішку. - Ні, не бачили, - відповідають діти.

- А не бачили, як соловейко п’є росу? - Ні, не бачили... - А як джміль чистить крильця на квітці, в якій він спав уночі? - Ні, не бачили... - А не бачили, як весела комашка - сонечко - в теплий зимовий день виглядає спросоння з-під кори: чи не прийшла весна? - Не бачили... - Які ж ви щасливі, діти... - сказав Іван Пилипович. - Щасливі, бо вам є що бачити. Щасливі, бо вас чекає багато прекрасного. Я поведу вас на берег ставка, і ви побачите, як сходить ранкова зоря. Ми затамуємо дихання й побачимо, як соловейко, прокинувшись, п’є краплину роси. Прийдемо на світанку до великої гарбузової квітки й застукаємо там ледачого джмеля, який щойно прокинувся й чистить крильця. Підемо до нагрітого сонцем стовбура й побачимо, як сонце виглядає з-під кори й дивується:що ж це воно таке - жарко вже спати, а надворі сніги лежать... Ви щасливі, діти, бо все це побачите... 

Знання, які може отримати дитина за змістом твору: 1. Навчає застосовувати такі слова, як: світанок, ранкова зоря, спросоння.

2. Розширює знання дітей про життя птахів (соловейко ) та комах (сонечко, джміль ), про пристосування рослин і тварин до життя. 3. Підводити дітей до розуміння того, що світ - прекрасний, непередбачуваний своїми дивами, а людина може робити його ще кращим.

4. Впливає на почуття дітей під час споглядання краси природного оточення.

5. Розвиває у дітей уміння помічати красу, захоплюватися нею та берегти її.


Філософія для дітей: Маленькі діти дуже щасливі від того, що у них попереду життя і багато часу для того, щоб навчитися бачити, помічати красу природи, відчувати цю красу, якщо вони не будуть байдужими до неї, якщо навчаться її берегти та примножувати. 

Філософія для дорослих: ∙ Діти будуть щасливими тоді, коли їх виховує небайдужий вихователь, який вміє помічати красу, не проходить сам повз дива природи, зупиняється, щоб показати їх дітям, вихователь з чуйним, лагідним, вразливим серцем. ∙ Для педагога дуже важливо, не втратити дитячості - вміння дивуватися, помічати і захоплюватися, бачити, спостерігати і мріяти, захоплювати інших, зокрема дітей, та розкрити їм таємниці навколишнього світу.

∙ Які ж щасливі будуть діти, коли у них буде такий вихователь!

Одно-однісіньке в світі макове зернятко.

Несла бабуся з городу спілі маки. - Куди це нас несуть? - злякано зашепотіло в якійсь маковій коробочці одне Цікаве Макове Зернятко. Воно висунуло свою крихітну голівку у віконце, щоб глянути надвір, і випало на землю. Перед ним відкрився дивовижний світ. Угорі, десь далеко під хмарами, шумлять верховіття велетенських рослин. А над ними - ще більші рослини, а там, далі, такі великі, що й не видно, де вони кінчаються. Цікавому Маковому Зерняткові стало страшно. Йому здалося, що воно залишилося одне-однісіньке в цілому світі... Зернятко заплакало. Потім заснуло. Бачило якісь дивовижні сни: немовби із неба на землю падають велетенські білі ковдри... Прокинулося Цікаве Макове Зернятко від тепла. Воно лежало на м’яких подушках. Усе довкола співало. Цікавому Маковому Зерняткові захотілося поглянути, хто там співає. Воно підвело оченята й з подивом помітило, що замість голівки в нього - зелений паросток. Паросток піднявся над землею й розділився на листочки. Листочків ставало все більше й більше.

І от уже Цікаве Макове Зернятко - висока, гілляста, струнка рослина. На вершечку її зацвіла велика рожева квітка. Все це дивувало й тішило. Але найбільшу радість мало Цікаве Макове Зернятко, як побачило поруч іще одну рожеву квітку. - То я не одне-однісіньке в світі! - гукнуло Цікаве Макове Зернятко й засміялося. 

Знання, які може отримати дитина за змістом твору: 1. Про етапи розвитку рослин: з насінини виростає доросла рослина, кожна рослина має плід. 2. Умови росту та розвитку рослин: сніг зігріває і оберігає зернятко рослин у землі, дає вологу навесні. 3. Оповідання виховує у дітей бажання пізнавати світ і отримувати насолоду від нових відкриттів. 

Філософія для дітей: ∙ Діти дізнаються про ріст і розвиток рослин, продовження їхнього роду. Всі рослини мають певні стадії розвитку: в землю висівають зернятко, потім з’являється росток, стебло, виростає рослина, цвіте, дає плід, він дозріває і знову отримуємо зерно. З макового зернятка - виросте мак, з кісточки вишні - вишня, з жолудя - дуб. Продовження роду є і у рослин, і у тварин, і в людей. ∙ Діти в дитинстві надзвичайно цікаві, допитливі, непосидючі і з ними можуть статися різні неприємні історії, а дорослі мають застерегти їх. ∙ У дитинстві день здається нескінченним, луг - безмежним, поле - безкраїм, а життя таким довгим-довгим і таким прекрасним! 

Філософія для дорослих: Діти і дорослі. Права та обов’язки дорослих та дітей. Мати і батько опікуються своєю дитиною, ростять її, пестять, навчають і виховують. І дитина розуміє, що тато і мама - це її захисники, але настає час, коли дитину потрібно віддавати до дитячого садка. У малюка виникає перше почуття страху - мама залишає її на чужих людей. І в цей момент роль батьків

беруть на себе вихователі. Вихователь - друга мама. Дошкільний заклад і сім’я продовжують опікуватися дитиною, готують її до життя. Діти з допомогою дорослих пізнають світ. Адже дитинство - це та пора, коли вихователі, батьки ознайомлюють дітей з навколишнім світом, ..."саме в дитинстві відкриваються найтонші, найніжніші барви рідної землі". ( В. Сухомлинський ). Саме в дитинстві діти дуже вразливі, емоційні, чутливі і завдання дорослих ознайомлювати дітей з навколишнім світом, але, разом з тим, оберігати їх, не перевантажувати інформацією і готувати до життя, до виходу в світ. Світ дорослих лякає дітей, тому вихователі і сім’я в тісній співпраці роблять все для того, щоб наступний етап - перехід до навчання в школі - був якомога менше болісним для дитини. За час перебування в дитячому садку дитина вчиться самостійності, розвиває свої здібності, отримує підготовку до виходу в шкільне життя. Дитину ми порівнюємо із зернятком, а дорослого - із зимовою ковдрою, яка протягом зими ( дошкільного віку ) зігріває, розвиває, готує зернятко до того, щоб весною воно дало гарні зелені ростки і стало високою, стрункою, гіллястою рослиною.


Для чого людина живе на світі?

Це запитання ставлять перед собою і дорослі, і діти. Відповіді на нього В. Сухомлинський дає в своїх творах словами бабусі.


Чорнобривці.

Тихий осінній вечір. Заходить сонце. У блакитному небі - ключ журавлів. Наша бабуся сидить на лавці біля тину, дивиться на захід сонця. Я питаю: - Бабусю, скажіть, для чого людина живе на світі? Бабуся всміхнулася й каже: - Щоб жити вічно.

Я не міг цього збагнути. Як це - жити вічно? Бабуся каже: - Ходімо до саду. Пішли ми до саду. Там доцвітали чорнобривці. Бабуся зібрала жменьку сухого насіння квітів, зав’язала у вузлик. - Почекай до весни, - зрозумієш, - сказала вона й поклала вузлик із насінням чорнобривців у сухий куточок. Настала весна. Ми з бабусею посіяли на грядці чорнобривці. Кращі, ніж восени. - Ось і людина живе, щоб вічно жила її краса, - сказала бабуся. Батьки живуть, щоб виховувати дітей. А діти потім народжують своїх дітей, щоб вічно жив людський рід. - А для чого живе людський рід? - Для щастя. Такою була відповідь бабусі. Які ж глибокі питання порушено в цьому творі! Чи завжди ми ставимо їх перед собою? 

Знання, які може отримати дитина за змістом твору: 1. Про ознаки осені - птахи відлітають у теплі краї. 2. Про пори року - весною висівають насіння. 3. Про Сонце - зірку. Земля обертається навколо Сонця, тому у нас буває день або ніч. 4. Про квіти чорнобривці - осінні квіти. Цикл вирощування квітів з насіння - продовження роду квітів. 5. Про журавлів, що летять у вирій "ключем". Які ще значення має слово "ключ"? ( "Ключ до замка", "ключ до серця"). 6. Оповідання виховує вміння відчувати красу природи рідного краю, бажання берегти її. 

Філософія для дорослих: Люди живуть на світі і дарують щастя життя своїм дітям. Батьки щасливі, коли їхні діти виростають щасливими. Рід людський живе вічно.

Категорія: Методичні матеріали | Додав: yuliya_danilenko
Переглядів: 188 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Block title
Block content
Пошук
Вхід на сайт

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz